Ett hopp för finalen, Gerd Andersson i JP-Golfen 2018. Se artikel nedan.

Klicka i bilden för att läsa hela artikeln
Klicka i bkilden för att läsa hela artikeln

Från media

Golfhistoriska Sällskapet
Stort reportage om
Ryfors i Årsskrift 1998 och 2014

Sven Olof Ludvigsson, ny ordförande, Erik Flodin, avgående ordförande och Bengt Malmqvist, ny pro, Ryfors GK blickar mot nästa år. Foto: Anna Ekström

Förnyelse på gång i Ryfors Golfklubb
Vid årsskiftet börjar en ny licenserad instruktör här och klubben byter ordförande.
Den nya instruktören Bengt Malmqvist vill få fler kvinnor och unga att spela golf.

— Jag är jätteglad att få den här möjligheten, säger Bengt Malmqvist.
Hans erfarenhet sträcker sig tillbaka till 70-talet och han har både nationella och internationella meriter.
Bengt Malmqvist säger att klubbar Sverige över har tappat allt för många unga och kvinnor genom åren. Det är en trend han har planer på att vända när han nu tillträder som klubbens pro. Nyckeln är att det ska vara roligt att spela.
— För att få fler att ska börja spela golf behöver de få en bra grundutbildning, en trygg grund att stå på, säger han.
Och för att stanna kvar och trivas behöver spelaren få känna att den blir bättre. Att stå och stampa är inte roligt, enligt Bengt Malmqvist.
— Man måste få komma ut på banan och spela, inte bara fastna i övningsområdet.
Ordförandeskifte
Vid årsskiftet får klubben också en ny ordförande då Sven Olof Ludvigsson tillträder.
— Kommunen har gjort mycket för Ryfors golfklubb. Sedan gäller det för oss att förvalta det, säger han.
Sven Olof Ludvigsson ersätter avgående ordföranden Erik Flodin. Han har suttit i styrelsen i tio år.
— Nu ska jag ägna mig åt att spela golf i stället. Dagligen. Golfen lämnar jag inte, säger han.
Anna Ekström
anna.ekstrom@jonkopingsposten.se 0392-615010. 20 dec 2015

Som det såg ut på Ryfors 2013 och möjligen 1888. Peter Nordwall, banarkitekt, Leif Einarsson, golfhistoriker, Roger Svensson, banansvarig och Dag Larsson, ordförande. Foto: Ryfors GK/Daniel Hellström.

Svensk Golf

Tidningen Svensk Golf...
har ett digitalt arkiv med många reportage om Ryfors. Det första numret publicerades 1946 och Ryfors är omnämnt redan då.

Här följer några artiklar som berättar om Ryfors.

1946 nr 1. Första numret Sv. Golf
1951 nr 1. De första 50 åren
1988 nr 8. Här föddes svensk golf

1988 nr 10. Återupplivad 100-åring
1992 nr 11. Konkursen
1993 nr 3. Klubben återuppstår

1998 nr 5. Ansiktslyftning
2000 nr 6. Ryfors till Elitserien
2002 nr 6. Christer avlöser Zaine

2003 nr 12. Kulturstämplad
2004 nr 4. Sagan om golfsverige
2013 nr 2. Ryfors firar 125 år

Botanisera på egen hand.
Här kommer du in på Svensk Golf. Ner till vänster finns sök-knappen. I nästa ruta markerar du Arkiv och skriver ditt sökord.

2013-09-09. Fr v: Roger Svensson, Peter Nordwall, Jocke Bäckström, ?, Dag Larsson, ?, Christer Lantz, Göran Zachrisson. ? = representanter från Stockholms GK.

Jubileum 125 år

Ryfors jubilerade med stil
Ryfors GK har firat sina 125 år inom svensk golf och 25 år som golfklubb. Detta med bland annat en mastig jubileumstävling där de första fyra hålen med sina kvadratiskt utformade greener var identiska med de fyra hål som sannolikt är de allra första på svensk mark. Därtill spelade de 50 deltagarna just dessa fyra hål med hickoryklubbor.
- Dessvärre har vi inom Ryfors varit dåliga på att marknadsföra denna historiska plats sedan vi blev en golfklubb för 25 år sedan, säger Dag Larsson ordförande i Ryfors GK. Med detta jubileum ska vi försöka bli bättre härvidlag.
På plats denna jubileumsdag var förstås banans arkitekt  Peter Nordwall som valde att spela samtliga 18 hål med hickoryklubbor och iklädd tidsenliga kläder från 1888.
- Det är en fantastisk upplevelse att få spela sin egen bana på denna golfhistoriska plats, säger Peter Nordwall. Dessutom kan jag ju se med egna ögon att klubben förvaltat banan på ett mycket bra sätt.
Naturligtvis var golfhistorikern Leif Einarsson inbjuden för att dels deltaga i hickoryspelet, dels för att berätta den historiska gången fram till Ryfors första fyra hål 1888.
- Som historiker har jag kommit fram till att Ryfors kan ha varit en av de första tre klubbarna i Europa utanför Brittiska samväldet, som byggde de första golfhålen, hävdar Leif Einarsson
Nästa begivenhet i Ryfors 125-årsfirande är en match mellan Ryfors GK och Stockholms GK i samband med att Golfhistoriska Sällskapet samlas för att minnas den mark där de första golfslagen slogs i Sverige.
- Det finns ju en klar relation mellan Ryfors Golfklubb och Stockholms Golfklubb då initiativtagaren på Ryfors, Edward Sager, ju var medlem i Stockholm när den klubben bildades 1904, berättar Peter Nordwall. Jag och Göran Zachrisson kommer att ingå i Stockholms Golfklubbs lag.
Av L-G Åkerberg. Svensk Golf 2013-09-09